به گزارش پایگاه خبری تماشاگران نیوز/ محمدحسین دانایی، از بازماندگان خانواده جلال آلاحمد پس از بازدیدی که در نوروز ۱۴۰۱ از این خانه داشت، وضعیت آن را «اندوهبار» و «فاجعهآمیز» توصیف کرده و گفته بود: این خانه ویرانهای آکنده از زباله و نخاله و ننگ و نکبت است و آیینه دق شده است.
او در دیماه ۱۴۰۰ نیز هشدار داد که این خانه بار دیگر پاتوق خلافکاران و معتادان شده است.
خانه آیتالله حاج سیداحمد طالقانی، پدر جلال و شمس آل احمد در سال ۱۳۸۳ به ثبت ملی رسیده و درحالیکه سال ۱۳۹۱ تابلو خانه باستانشناسان کشور بر سردر آن نصب شد، اما به جای باستانشناسان، خانه به پاتوق معتادان بدل شد.
خانه پدری جلال آحمد که در محله پاچنار تهران واقع شده است، بعدها از طریق صندوق احیا و بهرهبرداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به مزایده گذاشته شد و سرمایهگذاری هم برای آن انتخاب شد.
محبوبه کاظمی دولابی سرمایهگذار و بهرهبردار خانه پدری جلالآل احمد است که درباره چرایی تعلل در حفظ، مرمت و نگهداری این خانه، اینچنین توضیح داد: از سالها قبل به صورت تخصصی در حوزه گردشگری هنری و توسعه پایدار فعالیت میکنم. در سال ۹۶ این خانه در حالی به من معرفی شد که متأسفانه به مخروبه تبدیل شده بود.
معتادان را به سختی از این بنا بیرون کردیم، اما هر بار با مشکلات عدیده و پیاپی روبهرو بودیم، از جمله شکستن در و قفلها، تهدید نگهبان که مشکلات و هزینههای زیادی برای ما به بار آورد. از طرفی هیچ بخش سالمی در این خانه وجود نداشت، از کابلهای برق گرفته تا کنتور آب.
یا هر چیزی که قابل برداشت بود، از این خانه به سرقت رفته بود. حتی به دلیل بدهیهای قبلی، آب و برق و گاز آن هم قطع شده است و ما هنوز برای گرفتن یک کنتور آب نزدیک به یک سال است که مشکل داریم تا بتوانیم کارهای اولیه را در خانه انجام دهیم و تجهیز کارگاه کنیم.
به هر حال تلاش میشود موانع موجود را حذف کنیم و امیدواریم با تسریع در صدور مجوزهای لازم، کار مرمت با سرعت بیشتری انجام شود و ما به مرحله تولید محتوا برای خانه با این قدمت و زیبایی برسیم.
سرمایهگذار خانه پدری جلال آلاحمد درباره کاربریهای این خانه و برنامههایی که قرار است در این بنای تاریخی برگزار شود نیز توضیح داد: کاربری موزهای خانه در سرفصل برنامههای ما است، به این معنا که قرار است روی پیشینه تاریخی خانه، زندگینامه، اندیشههای جلال آلاحمد و خانواده پدری او و مرحوم آقا سیداحمد طالقانی کار شود. در عین حال این خانه قرار است گالری ـ موزه شود و به زوایای مختلف هنر ایران توجه شود.